מאמרים

תהליך החדשנות בדפוס

כיצד להשתמש בתהליכי חדשנות וליצור שיווק חדשני ושירותי הדפסה דיגיטלית חדשניים ולהתמודד בהצלחה במלחמת המחירים

תהליך החדשנות שמיושם על ידי ספקי שירותי הדפסה, הינו פעולה מובנית וקלה ליישום. היא מתחילה בבעיה ומסתיימת ברווח, ולכן היא מהווה את התהליך העסקי האידיאלי. ועדיין, מפליא שכה מעט בתי עסק יישמו אותה עד היום. למרבה המזל, כל שעליך לעשות הוא לקרוא מאמר זה ולהשתמש בכלים שמוענקים לך על ידי התוכנית לפיתוח עסקי, HP Capture, וליישם תוכנית זו בעסק שלך. 

1. מתחילים עם הבעיה
תהליך החדשנות מתחיל בבעיה או במטרה. לכל העסקים יש בעיות: המכירות יכולות להיות גבוהות יותר, המוצרים יכולים להיות טובים יותר, תהליכים יכולים להיות יעילים יותר, יש צורך בהפחתת עלויות, ועוד ועוד.
 
2. הפוך את הבעיה לאתגר
ברגע שזיהית את הבעיה, יש להופכה לאתגר. האתגר מתבטא בשאלה קצרה ותמציתית שמזמינה פתרונות יצירתיים. דוגמאות לאתגרים יכולות להיות: "כיצד נוכל להפחית את הבזבוז בתהליך הייצור", או "כיצד נוכל לשפר מוצר מסוים"? ניסוח מדויק של אתגר שעונה על הבעיה שלך הינו קריטי לתהליך החדשנות. אם האתגר שלך אינו עונה בדיוק על הבעיה, יתכן ויהיו לך הרבה רעיונות—אך הם לא יפתרו את הבעיה שלך ולכן הם כנראה גם לא יהפכו לחידושים. 

3. אתגר את עמיתיך להציע פתרונות יצירתיים

ברגע שיש ברשותך אתגר מצוין,  עליך להעביר אותו לעמיתים, שותפים או לקוחות, כך שהם יוכלו להעלות רעיונות.
 
4. יצירת רעיונות בצוותא
יצירת רעיונות יכולה להיווצר כתוצאה מסיעור מוחות, או שניתן להטיל על צוות להעלות רעיונות. בדרך כלל, קבוצות מגוונות של 5 אנשים לפחות, מציעות יותר רעיונות (הן מבחינת איכות והן מבחינת כמות) מאשר אנשים בודדים. רצוי שלא תהיה ביקורת על הרעיונות בשלב זה. יש לעודד אנשים לחשוב באופן יצירתי ולא לחשוש להציע רעיונות. 

5. שלב והערך רעיונות
כאשר מצטברים רעיונות רבים, יש לשלב רעיונות דומים. כך ניתן לעבד כל קבוצה של רעיונות דומים כרעיון אחד, ולהפוך את השלבים הבאים ליעילים יותר.

אז תוכל להעריך את הרעיונות בעזרת מטריצת הערכה שבה נערכת השוואה בין רעיונות מבטיחים לבין קריטריונים עסקיים. ככל שהרעיון עונה טוב יותר על כל קריטריון, כך הוא זוכה לציון גבוה יותר. בסופו של דבר, הרעיונות שזכו לציונים הגבוהים ביותר, עולים לשלב הבא.   
 
6. פתח רעיונות
אופן פיתוח הרעיונות תלוי באתגר החדשנות וסוג הרעיונות שהועלו. רעיונות למוצרים חדשים ניתן לפתח לאבות טיפוס של מוצרים. רעיונות לייעול תהליכים ניתן להפוך למודלים. רעיונות שיווקים ניתן להעריך בסקרי צרכנים וכן הלאה.

מטרת פיתוח הרעיונות היא לבדוק אותם בסביבה עסקית, ואם לא תמצא בעיות שלא ניתנות פתרון, הרי שתוכל להכין לשלב היישום.  במקרה של רעיונות יצירתיים ביותר, רצוי להכין אבטיפוס, אם ניתן. אבטיפוס מקל על הצגת רעיון רדיקלי למהלים, ועדות ואחרים שירצו "להרוג" את הרעיון.
 
7. יישם את הרעיונות
 
לבסוף, אתה כעת מוכן לייצר את המוצר החדש שלך, לבנות מחדש את התהליכים בחברה או ליישם כל דבר אחר שנחוץ כדי להפוך את הרעיונות שהערכת ופיתחת לכדי מימוש, שיוצר ערך עבור הארגון. בשלב זה, רעיונות יצירתיים צומחים והופכים לחידושים.

אם הרעיונות שונים באופן קיצוני מההתנהלות היומיומית של החברה, או שהם דורשים השקעה ניכרת, רצוי יהיה ליישם אותם בעזרת סדרה של אבני דרך. כך תוכל לבחון את היישום של הרעיון כדי לוודא שהוא אכן מוסיף ערך או שהוא בעל הפוטנציאל לספק ערך באבני הדרך הבאים.

 תהליך מדורג ויעיל שניתן לבצע שוב ושוב

תהליך החדשנות מאופיין על ידי שלושה מאפיינים חשובים:
ראשית, הוא מדורג וניתן להרחבה. הוא מתאים לעובד בודד, צוותים, מחלקות ואפילו חברות.
שנית, ניתן לחזור על התהליך שוב ושוב. בחברה יכולים להתרחש במקביל מספר תהליכי חדשנות.
שלישית, התהליך יעיל. הוא מבוסס על שילוב בין פתרון בעיות יצירתי לבין תהליכים עסקיים סטנדרטיים. זהו תהליך בעל הצלחה מוכחת.
 
חשוב להבין כי תהליך החדשנות מאפשר לך למקד את החדשנות בהתאם לאסטרטגיה, למקד חשיבה יצירתית בצרכי העסק ולשלב מספר רעיונות כדי לפתח פתרונות מקיפים לסוגים שונים של בעיות בעסק.
 
וכמו שנאמר בהתחלה, זהו תהליך פשוט, שניתן ליישמו בקללות ברוב החברות. ואולם, חשוב שהחברה תהיה  בעלת תרבות שפתוחה ליצירתיות וחדשנות, בכדי שהתהליך יצליח. אם החברה תמיד מקדמת בברכה רעיונות חדשים וחדשניים, הרי שתהליך החדשנות יבוצע בהצלחה. 

יישמו את תהליך החדשנות בחברה והשתתפו בסדנאות לפיתוח עסקי שמציעה HP אינדיגו, במסגרת התוכנית לפיתוח עסקי, Capture Business Success.  

 

 

 

 

 

1800-800-083
פארק המדע, קרית ויצמן, ת"ד 150, רחובות
© כל הזכויות שמורות ל- אינדיגו