מאמרים

טכנולוגיה להגנת מותגים

העתיד של הטכנולוגיות למניעת זיוף, הגנת מותג ואריזות אבטחה

השוק העולמי לטכנולוגיות להגנה על מותגים צפוי להגיע ל- 3.8 מיליארד דולר בשנת 2018, מרמה של 2.3 מיליארד דולר בשנת 2013. זה מעיד על קצב צמיחה שנתי של 10.2%. הגורמים לצמיחה הם התאוששות כלכלית, מודעות גדולה יותר לבעיית הזיופים, רגולציה, תקינה ופיתוחים טכניים. 

האתגר הגדול ביותר שעומד בפני הספקים של טכנולוגיות למניעת זיוף ואריזות אבטחה אינו רק העלות הגבוהה הכרוכה בהטמעת הטכנולוגיה, אלא התגברות על ההתנגדות של בעלי המותגים, שנובעת מהיעדר נתונים על הצלחה. הספקים אמנם מצטיינים בפיתוח פתרונות טכניים שלטענתם מונעים זיופים והעתקה,  אולם בעלי המותגים מתעניינים בעיקר בשאלה האם השקעתם בטכנולוגיה זו תביא לפתרון או מניעה של בעיית הזיופים – בעייה שמימדיה האמיתיים אינה ידועה. 

הצמיחה בשווקים של משתמשי קצה מחולקת באופן שווה יחסית, אולם בשווקי מוצרי קצה הקשורים לאבטחה (תרופות, מוצרי קוסמטיקה ומוצרים תעשייתיים), רמות הצמיחה גבוהות יותר: 11.5% קצב צמיחה שנתי לעומת כ-10% צמיחה בשווקי המזון והמשקאות גם יחד. 

בעוד שמספרים אלה, שמעידים על קצב הצמיחה המרשים, מעניקים סיבה לאופטימיות לספקים של טכנולוגיות להגנה על מותגים, הרי שחשוב לזכור כי המספרים המוחלטים מספרים סיפור אחר. על פי הנתונים של הקואליציה הבינלאומית נגד זיופים (International Anti-Counterfeiting Coalition –IACC) רק כ-5% מבעלי המותגים נוקטים בצעדים מעשיים להגן על המותגים שלהם באמצעות השקעה בטכנולוגיות נגד זיופים.  ישנו עוד מקום לצמחיה משמעותית. 

לא כל המגזרים חווים את אותם האיומים, כך שבעלי המותגים עושים שימוש במגוון רחב של פתרונות טכנולוגיים שונים. בשוק התרופות, למשל, בעלי המותגים מודאגים ביותר מסוגיות הבריאות והבטיחות הקשורים במוצרים מזויפים, ועליהם לעמוד בתקנים כדי להבטיח את בטיחות המוצר. הטכנולוגיות שבהם הם משתמשים כוללות את טווח הטכנולוגיות הקיים: נגד גניבה, נגד חבלה, העתקה וזיוף, טכנולוגיות סמויות וגלויות ואימות מוצר משפטי.  שוק המזון והמשקאות מודאג בעיקר מחבלה, והמגזר התעשייתי מודאג בעיקר מהעתקה וזיוף . יצרני מוצרים ארוזים, ובעיקר מוצרי יוקרה, מתמקדים בטכנולוגיות נגד גניבה ובאימות מוצרים גלוי. 

בעשר עד 15 השנים האחרונות, תעשיית ההגנה על המותגים עדה לתשומת לב רבה יותר שמופנית לבעיית הזיופים. קיימות טכנולוגיות מתקדמות יותר מבעבר, היקף הבעיה מתועד בכל העולם ושיתוף פעולה בינלאומי מתבצע בכל העולם,. מנגד, היקף הבעיה הגלובלית עדיין אינו ידוע. האומדנים מוטלים בספק בשל הספקות המוטלים במקורם של המספרים ובמתודולוגיה ששימשה לקבלתם.  

מעט מאוד ידוע על יעילותן של הטכנולוגיות להגנה על המותגים וכמה הצליחה הייתה טכנולוגיה מסוימת למנוע או להפחית את היקף ותדירות הזיופים. 

מבחינתם של ספקי שירותי הדפוס קיימים מספר אמצעים שבהם ניתן להשתמש כדי להפחית את הזיופים והחבלה.

מצעי הדפסה
מצעי הדפסה שמיועדים לאבטחה הם הפלטפורמה שמשמשת לתוויות, דיו, סימני מים וסיבי אבטחה. בנוסף, ניתן גם לבצע תגובה כימית במצעי ההדפסה ולגלות כאשר נעשה שימוש בחומר ממס או מלבין כדי לשטוף את הדיו ממשטח ההדפסה. למרות שמצעי הדפסה אלה משמשים בעיקר בתחום הדפסת מסמכים בעלי ערך, הרי שכיום משתמשים בהם יותר ויותר גם בשוק מוצרים ארוזים בעלי ערך שנמצאים בסכנת זיוף. 

תוויות
על התוויות להיות באיכות גבוהה ודביקות כך שלא תתכן תקלה או הסרתן. דוגמא טובה היא שוק התרופות. זהו שוק שנתון לרגולציה מחמירה ומתמדת ובעלת חוקים ברורים באשר למידע אודות התהליך ואופן השימוש במוצר משך כל תקופת מחזור החיים. כל מקרה שבו נושרת התוויות או מוסרת בטעות עלול להוביל לסוגיות בקרת איכות חמורות ביותר. מכאן נוסעת חשיבותן של התוויות ועלין לעצוד בכל התקנות המחמירות ביותר בענף.  

דיו
על ספקים של דיו ופיגמנטים לספק דיו שמשמש להגנה על מותגים. קיימים סוגים שונים של דיו, שמשמש למטרת אבטחה, נגד זיופים ועוד כמו דיו פלואורסנטי וזרחני, דיו אינפרא אדום ודיו תרמו-כרומי. 
 

1800-800-083
פארק המדע, קרית ויצמן, ת"ד 150, רחובות
© כל הזכויות שמורות ל- אינדיגו